سلاح قلم

بشکنی ای قلم، ای دست اگر پیچی از خدمت محرومان سر

سلاح قلم

بشکنی ای قلم، ای دست اگر پیچی از خدمت محرومان سر

روزه

روزه

بقره، 183: ای کسانی که ایمان آورده اید، روزه بر شما نوشته شده (واجب شده است) همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شده بود، تا پرهیزگار شوید.

به نظر مفسران و دانشمندان علوم قرآنی، آیاتی که با خطاب (یا ایها الذین امنوا) هستنددر مدینه نازل شده اند و جزء آیات و سوره های مدنی می باشند. فرمان روزه نیز همچون دستور جهاد و پرداخت زکات در سال دوم هجری صادر شد.

رسول خدا (ص) فرمودند: هر کس ماه رمضان را برای خدا روزه بدارد، تمام گناهانش بخشیده می شود. چنانکه در حدیث قدسی نیز آمده است که خداوند می فرماید: روزه برای من است و من او را پاداش می دهم.

اهمیت روزه به قدری است که در روایات پاداش بسیاری از عبادات را همچون پاداش روزه دانسته اند. و روزه هرچند که بر امت های پیشین نیز واجب بوده، ولی روزه ی ماه رمضان مخصوص پیامبران بوده است ولی در امت اسلامی روزه ی ماه رمضان برای همه واجب شده است. از رسول خدا (ص) نقل شده است که فرمودند: برای هر چیزی زکاتی است (وجود دارد) و زکات بدن ها روزه است.

اندر فضائل روزه

پیامبر خدا (ص): «روزه دار همواره در عبادت خدا است گرچه در بستر خواب باشد تا گاهی که غیبت نکند.» و فرمودند: «هر که یک روز را بی آنکه بر او واجب باشد به امید پاداش پروردگار روزه بدارد، موستوجب آمرزش خدا می گردد.»

امام صادق (ع): هر که یک روز را در گرما روزه بدارد که تشنه شود، خداوند هزار ملک بهر او بگمارد که پیشانیش را مسح کنند و او را مژده دهند که چون افطار کند، خداوند عزوجل فرماید: چه خوشبو و پاکروانی! ای فرشتگانم گواه باشید که وی را آمرزیدم.

پیامبر (ص): روزه حجاب است از آتش دوزخ.

نبی اکرم (ص): «هر که یک روز را مستحبا روزه بدارد، اگر به گنجایش زمین به وی زر دهند، به پاداش وفا نشده باشد جز اینکه روز حساب پاداش شایسته اش داده شود». و فرمود: «خداوند فرشتگانی را گماشته تا روزه داران را دعا کنند». نیز از آن حضرت رسیده که: «روزه بگیرید تا سلامتی یابید».

امام صادق (ع): برترین جهاد، روزه در گرما است.

منبع:تفسیر نور، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی.

معارف ومعاریف، سید مصطفی حسینی دشتی.

نظرات 2 + ارسال نظر
مهدی سه‌شنبه 11 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 15:08 http://www.meddle.blogfa.com

سلام از بازدیدتان متشکر
ماه رمضان مبارک باد، انشالله نهایت استفاده را در این ماه مبارک ببرید
یا علی

مهدی-میانه دوشنبه 17 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 14:46 http://www.meddle.blogfa.com

سلام خدا قوت
تیکه های زیبای قسمت آخر سریال مختارنامه هم اکنون در لینک پایین، آماده دانلود است:
http://meddle.blogfa.com/post-66.aspx

وبلاگ فرهنگی مذهبی meddle.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد